"Spoločnosť Aldobec ústretovo pristupovala k riešeniu našich požiadaviek a verím, že do budúcnosti sa nám podarí dopracovať do systému ďalšie naše myšlienky, ktorými chceme systém vylepšiť."
Ing. Josef Machala, dopravný riaditeľ spoločnosti TURANCAR
Efektivitu autobusovej dopravy je možné zvýšiť zavedením monitorovacieho a vyhodnocovacieho systému. Takýto systém dokáže poskytnúť presná a sofistikované informácie nielen o stave a činnosti vozidla, ale i vodiča. Klientovi sa dokáže plne prispôsobiť jeho potrebám a zásadne vplývať aj na ochranu majetku. O tom, čo všetko monitorovací systém dokáže sa presvedčila aj dopravná spoločnosť TURANCAR. Tá pre svoje účely využíva monitorovací systém Dispečer od firmy Aldobec technologies, s.r.o.
Od systémov na správu autoparku klienti očakávajú čo najjednoduchšiu obsluhu a bezchybnosť prevádzky. Okrem toho aj funkcie prepojené nielen s monitorovaním vozidiel a vyhodnocovaním dát, ale aj ďalšie ekonomické operácie a ukazovatele. Splniť všetky očakávania je pre dodávateľa monitorovacieho a riadiaceho systému síce zložitá, ale nie nemožná úloha. Pomocou hlbokej a dlhodobej komunikácii s klientom, získaní a zapracovaní čo najväčších podrobností z každodenných činností klienta sa k takémuto výsledku – spokojnosti klienta, dá dopracovať. Spoločnosť TURANCAR si vybrala monitorovací systém Dispečer spravovaný spoločnosťou Aldobec technologies, s.r.o. Navštívili sme nitrianskeho autobusového dopravcu TURANCAR a porozprávali sme sa s dopravným riaditeľom spoločnosti p. Ing. Josefom Machalom.
Odkedy a v koľkých vozidlách využívate systém Dispečer?
S monitorovacími systémami sme sa začali zaoberať v roku 2008 a po dôkladnom výbere sme uzatvorili spoluprácu s firmou Aldobec a rozhodli sme sa pre ich systém Dispečer. V súčasnosti máme v tomto monitorovacom systéme štyri desiatky vozidiel, ktoré sú nonstop pod jeho online kontrolou.
Prečo ste si vybrali práve systém Dispečer?
Jedným z hlavných dôvodov, ktorý ovplyvnil naše rozhodovanie bola možnosť internetovej aplikácie, t.z. pripojenie do systému z ktoréhokoľvek miesta. Nejde teda o uzavretý lokálny softvér.
Čo Vašej spoločnosti v praxi tento systém priniesol?
Z nášho pohľadu systém umožňuje dostupnosť aktuálnych informácií v dvoch oblastiach. Jedna je prevádzková, resp. nákladová, kde ide najmä o spotrebu pohonných hmôt, vykazovanie trás, resp. rôznych štatistických prehľadov. Druhú by sme mohli zadefinovať ako kontrolu kvality služieb pre našich zákazníkov. Mám na mysli najmä presnú polohu autobusu, meškanie, zachádzania na zastávky, dodržiavanie cestovného poriadku, resp. podklady pre riešenie sťažností zo strany našich klientov.
Čo sa zmenilo v správe autoparku, resp. v správaní vodičov zavedením tohto systému?
V prvom rade je to zdroj online informácií o prevádzke vozidiel, ktoré uľahčujú prácu riadiacim pracovníkom ako v oblasti kontroly, štatistiky, tak pri bežnom sledovaní prevádzky (plánovaná údržba, výmeny olejových náplní, atď.). Z pohľadu vodiča má systém výrazný psychologický efekt, nakoľko si je vedomý, že jeho pracovné postupy sú neustále monitorované a je možné sa kedykoľvek vrátiť do histórie a konkrétny stav si overiť.
Systém Dispečer je v autobusoch zabudovaný tak, že ho cudzia osoba vo vozidle prakticky nespozoruje. Nebudeme samozrejme uvádzať, kde sa nachádza, pravda je však taká, že nám tento systém „ochránil“ majetok, keď nám v zahraničí odcudzili spred hotela autobus. Vďaka dobre ukrytému monitorovaciemu systému Dispečer, ktorý zlodeji nenašli, sme autobus čoskoro vypátrali a v súčinnosti s políciou zachránili ešte na území Maďarska. Autobus mal zjavne putovať do Srbska a potom by zrejme úplne zmizol buď rozobraný na súčiastky alebo v krajinách tretieho sveta.
Nebyť Vašej rýchlej reakcie, zrejme by ste o tento autobus prišli?
Áno. Aj to je jeden z prínosov systému a aj takéto kuriózne situácie sa stávajú.
V súčasnosti využívate už druhú inovovanú verziu systému Dispečer, aké zlepšenie pre Vás priniesli tieto inovácie?
Je treba povedať, že systém v priebehu rokov prešiel výrazným vývojom a bolo potrebné zamerať sa najmä na špecifická prevádzky autobusovej dopravy. Tá je výrazne odlišná od prevádzky kamiónovej dopravy, pre ktorú boli do tejto doby monitorovacie systémy určené.
Ako hodnotíte doterajšiu spoluprácu so spoločnosťou Aldobec technologies?
Spoločnosť Aldobec ústretovo pristupovala k riešeniu našich požiadaviek a verím, že do budúcnosti sa nám podarí dopracovať do systému ďalšie naše myšlienky, ktorými chceme systém vylepšiť.
Transport a logistika č. 1/2013, str. 43